Suomeksiin Englishпо-русски
Kassalla

Mobiililaitteiden ja -sovelluksien määrä jatkaa kasvuaan ja erilaiset ’appsit’ ovatkin jo vakiinnuttaneet "must have" -statuksen yrityksien ja järjestelmätoimittajien listoilla. Ravintola- ja polttoainemyynnin toimialoilla sovelluksien tarjonnasta löytyy jokaiselle jotakin. On tilauspalveluja, kanta-asiakkuusohjelmia sekä tankkaus- ja pesumyyntipalveluja.

Mobiilimaksamisen tulemisesta on viime aikoina saatu lukea lähes jokaisesta lehdestä. Suurimmaksi aiheeksi on noussut ravintola-annoksien tilaus ja polttoaineen maksaminen. Palveluiden käyttäminen ja palvelussa maksaminen on tehty niin helpoksi kuluttajalle, että kukaan ei voi olla yllättynyt niiden saamasta huomioista. Harvoin kuitenkaan artikkeleissa puhutaan näiden järjestelmien tuomista haasteista. Sovelluksien laaja tarjonta ja toimintamallit ovat ajaneet kuluttajat siihen, että puhelin täytyy ladata täyteen erilaisia sovelluksia. Onko tämä enää käytännöllistä? Kuluttajalle haasteeksi onkin muodostumassa se, mitä näistä palveluista tulisi ladata ja käyttää.


Mobiresta

Finnpos toimii mobiilisovelluksien taustalla


Palvelujen yhteydessä puhutaan yleensä kortittomuudesta ja maksamisen helppoudesta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei maksukorttia tarvita. Yleensä palveluihin joudutaan syöttämään korttitiedot ensimmäisellä käyttökerralla, ja tämän jälkeen maksu voidaan suorittaa samalle kortille uudelleen ilman kortin tarvetta.

Mobiilipalveluiden ja lähimaksamisen johdosta PIN-koodin muistamisesta tulee vaikeampaa. Voisiko olla jo aika biometriselle tunnistamiselle? Mobiili- ja lähimaksaminen tuskin koskaan tulee täysin selättämään perinteistä korttimaksamista, kuten maksukortitkaan eivät poistaneet käteisellä maksamista. Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että järjestelmät elävät murrosvaihetta, jossa haetaan tulevaisuudessa paikkansa vakiinnuttavaa uutta maksutapaa. Järjestelmillä on kuitenkin yhteinen hyvä päämäärä - maksun helpottaminen ja nopeuttaminen.

Kannattaako tässä tilanteessa sitten yrityksen kehittää mobiilisovellusta ja kuluttujan käyttää niitä? Kyllä!
Mobiililaitteet ovat tulleet jäädäkseen! Mobiili- ja web-palveluiden on todettu lisäävän myyntiä ja parantavan asiakastyytyväisyyttä. Yrityksille mobiilijärjestelmät voivat lisäksi tuoda säästöä laitehankinnoissa ja säästää maksupäätteiden elinikää.


Finnpos toimii mobiilisovelluksien taustalla

Finnpos on laajojen ja haastavien järjestelmien toimittajana myös mukana kehittämässä mobiilipalveluja. Jo nyt Finnposin mobiilijärjestelmä toimii linkkinä mobiilisovelluksien ja maksu- sekä taustajärjestelmien välillä. Yrityksille, jotka hyödyntävät nykyisillään Finnposin kassa- ja taustajärjestelmiä, tämä tarkoittaa, että myynnit saadaan helposti näkyville kassoille sekä raportointijärjestelmiin.


Antti Ojaranta

Antti Ojaranta
Project manager

Antti työskentelee Finnposin tuotekehityksessä mm. mobiiliratkaisujen parissa
Kategoriat: