Suomeksiin Englishпо-русски
Kassalla

Tässä muutama vinkki avuksi!

Kassajärjestelmää hankittaessa / vaihtaessa kannattaa kysyä itseltään muutama kysymys. Minkälaiseen ympäristöön kassajärjestelmä tulee? Minkälaiset asiakasvirrat ravintolassa on? Montako kassaa tulen tarvitsemaan? Minkälaisilla maksutavoilla asiakkaat maksavat tällä hetkellä ja minkälaisia maksutapoja tulevaisuudessa on? Tarvitaanko tulevaisuudessa itsepalvelukassaa vai jotain muuta edistyksellistä ratkaisua, jotta asiakkaat saadaan palveltua mahdollisimman pian? Laajeneeko liiketoiminta? Minkälainen raportointi tukee liiketoimintaa? Saanko kassajärjestelmästä riittävästi tietoa liiketoiminnasta ja tukeeko raportointi liiketoiminnan kehittämistä? Kannattaako sijoittaa kalliiseen palvelimeen vai hankkia ohjelmisto joka toimii pilvipalvelussa ja joku muu huolehtii siitä?


Finnposin ravintolajärjestelmä

Finnposin ravintolajärjestelmä sopii moneen ympäristöön


Parhaimman käsityksen kassajärjestelmästä ja siihen liittyvistä palveluista saat tapaamalla toimittajan kanssa workshop-hengessä. Toimittajan kassajärjestelmäammattilaisen kanssa käyty avoin kartoituspalaveri yrityksellesi sopivasta kokonaisuudesta auttaa varmasti löytämään teille parhaan mahdollisen ratkaisun kassatoimintoihin.
Kun olet saanut tarjouksen kassajärjestelmätoimittajalta, varmista, mitä tarjous pitää sisällään. Sisältääkö hinta esimerkiksi kassan esiasennuksen, asennukset toimipaikkaan, asentajan matkakulut, koulutukset, ohjelmiston ylläpidon ja tukipalvelut. Jos tarjous on huomattavan edullinen, tarjoukseen on saatettu kertoa vain osa kustannuksista ja siitä mitä ei ole huomannut kysyä, saattaa tulla ikävä yllätyslasku jälkikäteen.

Monet uudet yrittäjät aloittavat toimintansa edullisella ja liian kevyellä järjestelmällä, joka on taas pian uusittava monipuolisempaan järjestelmään. Kahden järjestelmän hankinta tulee kalliiksi sekä päivittäinen toiminta kärsii heikon järjestelmän puutteista. Tee siis oikea päätös kerralla. Valitse toimittaja, jonka perusratkaisulla pääset alkuun. On hyvä varmistaa että järjestelmä on laajennettavissa tulevaisuudessa liiketoimintasi kehittyessä. Toimittajan valinnassa on myös hyvä ottaa huomioon kokonaisuus. Luotettava toimittaja pystyy toimittamaan koko kassajärjestelmäkokonaisuuden sisältäen laitteet, ohjelmistot, koulutuksen ja toimivan tukipalvelun.

Laadun takaa toimittajan kokemus ja olemassa olevat asiakkuudet. Lisäksi on tärkeää, että toimittaja tuntee edustamasi toimialan hyvin. Pyydä sinun toimintaasi vastaavia referenssejä toimittajaltasi.
Mainosnäytöt ja kannettavat kassapäätteet näyttävät upeilta ja helpottavat päivittäistä työtä esimerkiksi ravintolassa, mutta ne eivät ole välttämättömiä. Aloita perusratkaisulla ja tee suunnitelma, kuinka kehittää valitsemaasi järjestelmää toimittajan kanssa tulevaisuudessa.

Mahdollisista integraatioista on hyvä keskustella toimittajan kanssa hankinnan yhteydessä, mitä integraatioita toimittajalla on jo valmiina ja mihin integraation tarvitaan vielä lisäselvitystä/lisätyötä myös kolmannelta osapuolelta. Tällaisia ovat esimerkiksi eri toimittajien kirjanpitoliittymät. Näiden käyttöönoton kustannuksia on hyvä arvioida yhdessä toimittajan kanssa.


Finnpos tarjoaa ratkaisuja maksamiseen

Finnposin tukipalvelut palvelevat 365 päivänä vuodessa maanlaajuisesti


Varmista, että hankkimasi järjestelmä on kehityskaarensa alkupuolella. Tärkeää on myös, että ohjelmiston peruspäivitykset sisältyvät kuukausimaksuihin. Kuukausimaksuttomat kassajärjestelmät eivät yleensä kehity ajan myötä, joten niiden osalta kallis uushankinta voi olla ajallisesti hyvinkin lähellä. Esimerkiksi korttimaksuliikenteen muuttuessa järjestelmän päivitys saattaa tulla kalliiksi, jos se edes ylipäätään on mahdollista. Korttimaksaminen ja maksupääteratkaisu ovat erittäin tärkeä osa kassajärjestelmäkokonaisuutta. On hyvä varmistaa että järjestelmätoimittajallasi on ratkaisu turvalliseen korttimaksamiseen, joka täyttää PCI-tietoturvastandardit.
Järjestelmätoimittajan tukitoiminnot ovat hyvin tärkeä osa kassajärjestelmäkokonaisuutta. Varmista, että toimittajasi tarjoaa sinulle kattavan tuen koko järjestelmälle niin laite-, ohjelmistohuollon kuin muun tuen puolesta. Toimittajat, jotka tarjoavat palveluitaan ilman kuukausittaisia ylläpitokustannuksia, eivät yleisesti pysty tarjoamaan kattavia tukipalveluita.

Yhteenveto:

Kustannukset: Laatuun kannattaa panostaa huomioiden myös mahdolliset tulevat liiketoiminnan tarpeet
Tarjouksen sisältö: Kattaako tarjouksen hinta todella kaikki, mitä olet ostamassa
Laatu: Toimittajan kokemus ja referenssit
Laajennettavuus: Aloitus perusratkaisulla, joka on laajennettavissa tarpeesi mukaan
Kehitys: Varmista, että hankkimasi järjestelmä on kehittyvä järjestelmä, johon tulee mm. uusia päivityksiä
Tuki: Varmista että toimittaja tarjoaa tuki- ja ylläpitopalveluita ohjelmistollesi ja laitteillesi


Finnposin henkilökunta auttaa mielellään ravintolasi kassajärjestelmän valinnassa!

Maarit Lunkka, myyntipäällikkö

p. 0400 603 442

Susanna Vivolin, asiakkuuspäällikkö

p. 040 524 6813

Kaisa Mäki-Niskala, liiketoimintajohtaja

p. 050 408 0590




Kaisa Mäki-Niskala, Maarit Lunkka ja Susanna Vivolin

Kaisa Mäki-Niskala, Maarit Lunkka ja Susanna Vivolin
Kaisa, Maarit ja Susanna muodostavat Finnposilla ravintolajärjestelmien myyntitiimin.
Kategoriat: